Image
Top
Menu

Dziady tykocińskie

Autorzy: Grzegorz Bereszczuk, Urszula Białobrzeska, Agata Godun
Liczba graczy: 19 + 3 prowadzących
Czas trwania: 2 h
Setting: historia/baśń
Typ gry: chamberlarp
Zapotrzebowanie na rekwizyty: średnie
Inne uwagi: gra edukacyjna dla dzieci w wieku 10 – 13 lat.
Licencja: Uznanie autorstwa 3.0 Polska

Historia, którą wam opowiem, wydarzyła się dawno temu, w roku pańskim 1751, w pewne szczególne święto zmarłych. Na podupadający i zniszczony zamek w Tykocinie przybywa Jan Klemens Branicki, pan Białegostoku, razem ze swoją rodziną i przyjaciółmi. W murach warowni, które pamiętał jeszcze
z dzieciństwa, postanowił zorganizować Dziady. Ta staropolska ceremonia uczczenia zmarłych miała być też pożegnaniem starego zamku. Branicki poprosił o przeprowadzenie Dziadów wiejskiego Guślarza i trzy wiedźmy-zielarki. Spotkanie zostało umówione w lochach tykocińskich ruin.

Tymczasem mieszkające w podlaskich lasach magiczne istoty przeczuwają niebezpieczeństwo, które nadciąga nad polskie ziemie. Ogarnia je niepokój, gdyż doskonale zdają sobie sprawę, że to nie w ich rękach leży ratunek. Jedynie szlachta i dworzanie mogliby odeprzeć widmo rozpadu ojczyzny – ci jednak, niczego nieświadomi, oddają się rozrywce i samolubnej polityce.

Baśniowy ludek postanawia przejąć inicjatywę i udaje się wraz z wiedźmami na spotkanie z możnowładcami. Zbliżająca się ceremonia Dziadów ma szansę stać się wydarzeniem, które odmieni na lepsze losy Rzeczpospolitej…

 

Larp „Dziady tykocińskie” jest historyczną grą fabularną z elementami baśniowości, przeznaczoną dla dziewiętnastu uczestników w wieku 10 – 13 lat.

Na grze pojawiają się postacie historyczne, oraz  istoty znane z polskich legend i baśni. Akcja larpa rozgrywa się w 1751 roku na Zamku w Tykocinie. Dotyczy fikcyjnego wydarzenia, jakim jest zorganizowanie ceremonii Dziadów przez Jana Klemensa Branickiego. Stanowi punkt wyjścia do podjęcia przez uczestników rozmów na temat historii Polski, folkloru, zagadnień patriotyzmu i wspólnego działania dla dobra ogółu.

Celem gry jest zapoznanie uczestników z historią Białegostoku, polskim folklorem, rozwijanie kreatywności i rozwijanie umiejętności współpracy.

Gra powstała w ramach projektu larpowego „Mości Panie i Panowie… to historia co się zowie!” przeznaczonego dla uczniów klas IV-VI, dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, z programu grantowego „Patriotyzm Jutra”, którego operatorem jest Muzeum Historii Polski. Partner projektu: Zespół Szkół im. Jana Pawła w Kleosinie. Organizator: Gminna Biblioteka w Juchnowcu Kościelnym.